[arch-general] systemd new dependencies impede using OpenRC

jmcf125 at openmailbox.org jmcf125 at openmailbox.org
Wed Jul 1 13:52:05 UTC 2015

Hi there,

Not sure whether I should email this mailing list about this problem,
but here goes:

I've been using OpenRC in Arch Linux for a long time, and uninstalled
systemd, as I don't use anything that requires it.

However, in the latest update it seems an awful lot of packages I use
suddenly require systemd. First, I have a conflict between libgudev and
eudev-systemdcompat, so the installation stops right there. I don't even
remember a libgudev package when I used systemd! The pacman output, 1st
refusing to remove eudev, then accepting, is as follows:

$ sudo pacman -Syu
:: A sincronizar a base de dados de pacotes...
 core está actualizado
 extra está actualizado
 community está actualizado
 multilib está actualizado
 openrc-eudev está actualizado
 siosm-selinux está actualizado
:: A iniciar a actualização do sistema...
atenção: libselinux: local (2.4-1) é mais recente que siosm-selinux (2.2-1)
atenção: libsepol: local (2.4-1) é mais recente que siosm-selinux (2.2-1)
atenção: setools: local (3.3.8-5) é mais recente que siosm-selinux (3.3.8-1)
a resolver dependências...
a procurar pacotes em conflito...
:: libgudev e eudev-systemdcompat estão em conflito (libsystemd). Remover eudev-systemdcompat? [s/N]
erro: detectado conflito entre pacotes sem solução
erro: falhou ao preparar a transação (dependências em conflito)
:: libgudev e eudev-systemdcompat estão em conflito (libsystemd<221)

[...]
:: libgudev e eudev-systemdcompat estão em conflito (libsystemd). Remover eudev-systemdcompat? [s/N] s
:: libgudev e eudev estão em conflito (libgudev-1.0.so). Remover eudev? [s/N] s
erro: falhou ao preparar a transação (não foi possível cumprir as dependências)
:: chromium: exige systemd
:: libwacom: exige systemd
:: libgudev: exige libsystemd
:: libinput: exige systemd
:: udisks2: exige systemd
:: colord: exige systemd
:: device-mapper: exige systemd
:: lib32-systemd: exige systemd
:: mesa: exige systemd
:: lvm2: exige systemd
:: subversion: exige systemd
:: udisks: exige systemd
:: xf86-input-vmmouse: exige libsystemd
:: accountsservice: exige systemd
:: ceph: exige libsystemd
:: eudev-openrc: exige eudev
:: kmscon: exige systemd
:: libatasmart: exige libsystemd
:: libgsystem: exige libsystemd
:: libgusb: exige udev
:: libpulse: exige systemd
:: libusb: exige systemd
:: lighttpd: exige systemd
:: media-player-info: exige systemd
:: mkinitcpio: exige systemd
:: openrc-core: exige udev>=186
:: openvpn: exige libsystemd
:: pcmciautils: exige systemd
:: pkgstats: exige systemd
:: procps-ng: exige libsystemd
:: qt5-base: exige systemd
:: qtwebkit: exige systemd
:: rtkit: exige systemd
:: syslog-ng: exige systemd
:: upower-pm-utils: exige eudev-systemdcompat
:: util-linux: exige libsystemd
:: xf86-input-evdev: exige systemd
:: xf86-video-openchrome: exige systemd

Why in the world should util-linux require systemd!? Why do all these
packages need it when they were fine without it before? I wouldn't like
to install systemd, but will if necessary. Nonetheless, I don't want it
to replace OpenRC. What can I do? I want an updated system, but I'd very
much prefer to have one without systemd.

Thank you in advance,
João Miguel